LOGOVEŽBANKA: fonološka svesnost


REČ AUTORA


Pred Vama je još jedno praktično izdanje Logopraktike, Logovežbanka: fonološka svesnost, koja je namenjena  za stimulaciju razvoja fonološke svesnosti. Svojim sadržajem, vrstom i načinom rešavanja zadataka potpomaže razvoj specifičnih veština neophodnih za opismenjavanje koje se jednim imenom nazivaju - fonološka svesnost.
Odraslima se često čini da je čitanje i pisanje veoma jednostavna i laka aktivnost, zbog transparentnosti našeg pisma. Pri tome, neretko zaboravljaju da je proces savladavanja ovih veština dug i zahtevan i da samo prepoznavanje slova ne znači da će dete uspešno čitati i pisati. Čitanje i pisanje se ne događa spontano i započinje mnogo pre polaska u školu. Ono zahteva sistematsko i kontinuirano podučavanje.
Dete je spremno za čitanje i pisanje tek kada ovlada nizom sposobnosti i veština neophodnih za uspešno opismenjavanje. To su, pre svega: dobro razvijen govor, razvijena auditivna percepcija i diferencijacija, vizuelana percepcija i diferencijacija, prostorna i vremenska orijentacija, grafopercepcija i grafomotorika, dobro razvijena pažnja i koncentracija, lateralizovanost, verbalna memorija i naravno - fonološka svesnost.
Fonološka svesnost je sposobnost obrade reči putem analize (rastavljanja) reči na glasove i sinteze (sastavljanja) glasova u reči, povezivanje fonema i grafema (glasova i slova) i konačno, razumevanje napisane reči. Ona je osnova ''predčitačkih veština'' neophodnih za uspešno savladavanje čitanja i pisanja. Sam razvoj fonološke svesnosti podrazumeva određene nivoe i postupnost, zato zahteva da se kod dece predškolskog uzrasta i ciljano razvijaju.
Veoma je važan redosled u razvoju fonološke svesnosti, stoga i zadaci za podsticanje i uvežbavanje moraju biti koncipirani od jednostavnih ka složenim. Nivoi razvoja fonološke svesnosti su: prepoznavanje i stvaranje rime, prepoznavanje i segmentacija slogova, prepoznavanje prvog glasa u reči, rastavljanje reči na glasove i sastavljanje u smislene celine - reči, stvaranje veze glas-slovo i na kraju, sposobnost stvaranja novih reči dodavanjem, oduzimanjem ili premeštanjem glasova u rečima. 
KAKO SE KORISTI?
Logovežbanka: fonološka svesnost sadrži 13 grupa zadataka, od jednostavnih ka složenim, koji prate razvoj fonološke svesnosti.  Vezu među rečima, glasovima i slovima predstavile smo lančićem sa kuglicama, s ciljem da deci i na grafički način dočaramo delove, kao i međusobni odnos unutar rečenice, reči, sloga, glasa i slova. 
Zadaci se rešavaju na tri načina: spajanjem kuglica, bojenjem kuglica i upisivanjem slova u kuglice. Grupe zadataka su numerisane i na svakoj stranici postoji simbol za način rešavanja zadatka. Prvi korak je da se detetu objasni zadatak i način njegovog rešavanja. Dete naglas govori šta vidi na slikama, odnosno, imenuje i uz Vašu pomoć dolazi do rešenja.


1. RIMOVANJE 

Spajanjem kuglica u paralelnim kolonama dete povezuje reči koje se rimuju. Nastavite rimu, pokušajte sa detetom da pronađete i druge reči koje se rimuju sa istim parom reči.


2. BROJ REČI U REČENICI (segmentacija)

Tražite od deteta da naglas kaže šta vidi na slici, tj. da sastavi rečenicu. Izgovarajući reč po reč, dete boji kuglice ispod ilustracije i na kraju ih broji da bi znalo koliko ima reči u rečenici. Pomozite detetu da sastavi duže rečenice tako što ćete postavljati pitanja o slici.


3. BROJ SLOGOVA U REČI (segmantacija)
Od deteta se traži da imenuje šta vidi na slici, rastavi reč na slogove i oboji onoliko kuglica koliko je slogova izbrojalo u rečima.


4. DOPUNA REČI (inicijalni položaj)
Potrebno je da dete imenuje šta vidi na slici i odredi glas koji čuje na početku reči. Uz Vašu pomoć bira odgovarajuće slovo među ponuđenim slovima u kuglicama i upisuje ga na početku reči.


5. DOPUNA REČI (medijalni položaj)

Potrebno je da dete imenuje šta vidi na slici i odredi glas koji čuje u sredini reči. Uz Vašu pomoć bira odgovarajuće slovo među ponuđenim slovima u kuglicama i upisuje ga u sredini reči.


6. DOPUNA REČI (finalni položaj)

Potrebno je da dete imenuje šta vidi na slici i odredi glas koji čuje na kraju reči. Uz Vašu pomoć bira odgovarajuće slovo među ponuđenim slovima u kuglicama i upisuje ga na kraju reči.


7. BROJ GLASOVA U REČI (fonološka analiza)

Pomozite detetu da zadatu reč rastavi na glasove i oboji onoliko kuglica koliko reč ima glasova.


8. SASTAVLJANJE GLASOVA (sinteza)

Zadaci se rešavaju kroz nekoliko postupaka. Prvo se određuje prvi glas u reči i upisuje u kuglicu ispod slike. Slova čitate zajedno, tražeći od deteta da pažljivo sluša da bi rastavljene glasove spojilo u reč i izgovorilo reč. Na kraju linijom povezuje lančić od slova sa adekvatnom slikom u kuglici iz paralelne kolone.


9. ZAMENA PRVOG GLASA SA GLASOM R (supstitucija)


Od deteta se traži da odredi prvi glas u reči i da ga zameni glasom R. Nova reč se nalazi u paralelnoj koloni i potrebno je da linijom poveže kuglice.


10. UKLANJANJE PRVOG GLASA (elizija)


Od deteta se traži da odredi prvi glas u reči i da ga izostavi (eliminiše). Nova reč se nalazi u paralelnoj koloni i potrebno je da linijom poveže kuglice.


11. UKLANJANJE POSLEDNJEG GLASA (elizija)

Od deteta se traži da odredi poslednji glas u reči i da ga izostavi (eliminiše). Nova reč se nalazi u paralelnoj koloni i potrebno je da linijom poveže kuglice.


12. DOPUNJAVANJE REČI


Zajedno sa detetom čitajte slova ispod slike i pomozite mu da odredi i upiše ona koja nedostaju.

13. BRZO IMENOVANJE


Prvi korak je bojenje kuglica po zadatom redosledu. Tražite od deteta da redom imenuje boje, brzo i tačno, pokazujući kažiprstom boju koju imenuje. Isto ponovite i sa slikama, prvo zadatak sa manjim brojem slika, a zatim teži zadatak sa više slika. Ovaj zadatak ponavljajte često, sve dok dete ne nauči da bez greške prati red i imenuje zadato.
Kao i prethodna izdanja i ovo je kompletno autorsko delo. Zahvaljujući našoj ilustratorki Viktoriji Kresanko, sve naše ideje su pretvorene u sjajne ilustracije, koje su jasne, prepoznatljive i predstavljaju odličnu vizuelnu podršku u rešavanju zadataka.
Logovežbanka: fonološka svesnost je namenjena logopedima, roditeljima, vaspitačima, učiteljima i svima onima koji se u svom svakodnevnom radu bave decom. Ona zahteva zajedničku aktivnost deteta i onoga koji ga podučava, te smo se potrudile da zadaci budu zanimljivi i zabavni, kako za decu, tako i za odrasle. Zadaci se mogu koristiti kao gotovi radni listići, u individualnom radu i kao deo grupne aktivnosti. Preporučujemo je za uzrast od 5 godina za stimulaciju razvoja fonološke svesnosti, ali i deci starijeg uzrasta kada je u pitanju otežano opismenjavanje.
Dosadašnja savremena istraživanja su pokazala da je fonološka svest kod dece predškolskog uzrasta ključna za kasnije sposobnosti čitanja i pisanja, kao i da samo vežbanje veština fonološke svesnosti ima veoma pozitivan uticaj na učenje.
Potrudile smo se da Logovežbanka: fonološka svesnost bude odličan vodič na putu do čitanja i pisanja na zadovoljstvo svih učesnika u ovom procesu.

Cena:RSD1400

Autori:
Dragana Dženopoljac, logoped
Danijela Rodić, logoped

Ilustracije:
Kresanko Viktoria

Izdavač:
Udruženje Logopraktika Subotica

Štampa:
Rotografika Subotica

78 strana

Koristimo kolačiće da bismo poboljšali vaše iskustvo. Nastavljajući posetu ove stranice prihvatate našu upotrebu kolačića. Politika privatnosti